torstai 30. heinäkuuta 2015

Päivä Xanthissa ja vähän muualla

Aikainen herätys. Retkibussi tuli noutamaan meidät jo klo 7.20. Hakupaikka oli päätien risteyksessä, johon hotellilta käveli alle minuutin. Kreikan kriisi näkyi vain täällä, sillä pankin edustalla oli jo vanhuksia odottamassa pankin aukeamista. Itse nostin vähän rahaa ja automaatti toimi moitteettomasti.

Bussilla köröttelimme Limenasiin, jossa pääsimme jälleen lauttaan.
Panoramakuva lautan sisältä
Samanlainen lautta kulki toiseen suuntaan
Keramotin satamassa siirryimme takaisin bussiin. Osa porukasta lähti Nestos-joelle melomaan. Me kävimme siellä vain hetken kävelemässä. Kauniita maisemia!
Nestos

Nestos-joen kioski
Nestos-joelta suuntasimme kohti Xanthia, jossa olimme perillä klo 11.00. Tapasimme kaupungin museon johtajan, Pascalin, joka esitteli meille kaupunkia. Kaupunkikierroksen jälkeen kiersimme vielä museon ja hajaannuimme kukin omiin suuntiimme.

Etsimme hetken aikaa ruokapaikkaa, kahviloita oli kyllä paljon. Päädyimme sitten Taverna Ta Fanarakiaan. Ruokalistaa ei ollut englanniksi, mutta onneksi parin vuoden kreikan opiskelut auttoivat ja saimme syödäksemme.

Xanthin reissua mainostettiin ostosmatkana, mutta liiemmin sieltä ei löytynyt kuin feikkituotteita ja kahviloita. Helteessä shoppailu ei oikein muutenkaan huvittanut, mutta tulipa hieman tutkittua kaupungin pikkukatuja ja niiden tarjontaa. Aikamme kävelimme ja päädyimme kahvilaan istuskelemaan.

Xanthi

Xanthin aukio. Täällä on lauantaisin markkinat

Xanthin aukion kellotorni
Xanthi - Hagia Sophia Cathedral Church
Lähdimme jatkamaan matkaa bussilla klo 15.00. Suuntana oli Dialekto, josta löytyy Kelari Dialekton viinitila.
Kelari Dialekto

Dialektossa kiersimme siistin ja uuden aikaisen viinitilan läpi. Dialekto kasvattaa kreikkalaisia ja ranskalaisia rypäleitä ja tekee niistä viiniä.
Kelari Dialekton viinikellari
Kierroksen jälkeen meidät kutsuttiin yläkerran ihanaan, ilmastoituun kokoushuoneeseen. Pöytä oli katettu laseilla ja juustoilla ja tiedossa oli viininmaistajaiset. Saimme maistaa roseviiniä, valkoviiniä sekä ranskalaisista rypäleistä tehtyä punaviiniä.
Hyvää punaviiniä

Maistajaiset käynnissä, taustalla omistaja tyttärensä kanssa

Pöytä odottaa valmiina
Pitihän sitä muutama viini ostaa kotiinkin, vaikka niiden kuljettaminen on aina haaste. Viinit maksoivat 6e/pullo.
Kotiin lähti Kelari Dialekton Merlot, Megali Gi ja Vasiliki Porfira
Suuntasimme seuraavaksi kohti Keramotia, jossa odottelimme hetken melontaretkeläisiä. Ehdimme klo 16.45 lähtevään lauttaan.

Hotellille saavuimme klo 18.30 ja lepäilimme hetken.

Myöhemmin illalla lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Sellainen löytyi Limenarian rantakadulta. Fish Tavern Kostisissa meidät toivotti tervetulleeksi omistajapappa. Hän oli kovin otettu muutamasta kreikkalaisesta sanasta ja palvelu olikin kovin ystävällistä. Söin itse lammasta pastalla ja Antti kalaa. Ihanan lämmin ja hyvä palvelu.