lauantai 25. heinäkuuta 2015

Thassos - matka alkaa

Odotettu päivä saapui. Lähtisimme Thassokselle, pois Suomen sateista. Lento lähti vasta puoli neljän aikaan iltapäivällä, joten aamulla sai nukkua rauhassa. Edellisenä päivänä olimme istuneet naapurin terassilla ja päätyneet sieltä toisen naapurin illanistujaisiin. Sen kyllä huomasi :D

Lentokentälle saapumisen ajoitus onnistui mukavasti nappiin. Jonoa lähtöselvitykseen ei pahemmin ollut ja turvatarkastuksen läpikin pääsimme kivuttomasti. Tosin itse jouduin pistotarkastukseen, jossa käsilaukku ja lompakko syynättiin läpi kovin tarkalla silmällä.

Vierailin uudessa Victoria's Secretin myymälässä ja olihan siellä kaikenlaista kivaa, mutta tyydyin vain tavalliseen vartalotuoksuun.

Virvokkeet Old Barelissa

Lennon piti lähteä 15.30, mutta ruuhkan takia siirtyi 16.00

Lentoyhtiö oli JetTime ja minulle tuntematon. Palvelu pelasi ja ennakkoon tilaamamme ruoka oli maittavaa - kanaa ja riisiä.

JetTime

Saavuimme Kavalan lentoasemalle (Megas Alexandros) vartin yli seitsemän, eli noin puolisen tuntia myöhässä. Asema oli pieni, mutta toimiva. Tuttuun tapaan oppaat olivat lentokentällä vastassa. Lentokenttäkuljetuskin oli tullut varattua. Hyvä niin, sillä edellinen ilta painoi silmissä ja siinä olossa omatoiminen hotellille siirtyminen yhdistelmällä taksi - lautta - taksi olisi ollut ehkä hieman turhan rasittava vaihtoehto.
Megas Alexandros

Matka Kavalan lentoasemalta Keramotin satamaan kesti 15 minuuttia. Matkan aikana opas kertoi käytännön asioita, mm. Limenasin (Thassoksen kaupunki) seuraavan päivän tervetulotilaisuudesta. Limenariassa tervetulotilaisuutta ei erikseen järjestetty.

Bussista siirryimme 20:45 lähtevään ThassosLinkin lauttaan. Lautta oli mukava ja kahvilassa oli saatavilla pientä purtavaa (keksejä ja toasteja) sekä virvokkeita. Lauttamatkan kesto on hieman säästä riippuen n. 40 minuuttia, mutta alle sen mentiin.

ThassosLinkin kahvilassa
Thassos näkyy jo
Limenaksen satamassa suuntasimme omiin busseihimme. Muutama matkalainen siirtyi omille hotelleilleen Tjäreborgin järjestämillä takseilla. Näin säästettiin muun porukan matka-aikaa.

Normaalisti matka Limenaksesta Limenariaan kestää 35-40 minuuttia. Pysähdysten kera olimme Limenariassa omalla hotellillamme puoli yhdentoista aikaan.

Majoituimme Hotel Gardenissa (Tjäreborgin sivuilla Garden Studios). Olimme ainoat suomalaisvieraat. Omistaja kantoi kohteliaasti laukut huoneeseen ja esitteli meille innokkaana huoneen: sähköllä toimivat pimennysverhot ja aurinkosuoja parvekkeella, tietokone nettiyhteyksieen jne. Ilmastointi maksoi 5e/vrk ja tallelokero 10e/vko.

Nälkä kurni jo vatsassa ja kävimme hotellin ravintolassa syömässä. Tsatsiki, leipä, stifadot molemmille ja 1/2 litraa valkkaria maksoi 24e! Ja ruoka oli mahtavaa.
Hotel Garden

Ruuan jälkeen suuntasimme takaisin huoneeseen, purimme matkalaukut ja kävimme nukkumaan. Ennen nukkumaanmenoa laitoin oppaalle tekstaria retken varaamisesta torstaiksi Xanthiin. Tervetulotilaisuutta tai vakiopäivystystä ei oppailla Limenariassa ole. Omatoimikohteissa aiemminkin matkanneena ilmankin kyllä pärjäämme. Tjäreborgilla on hyvä tekstiviestipalvelu ja vastaavat klo 08-20 tekstiviesteihin tunnin sisällä.